Kezdőlap             Blog             Filmek             Történelem             Adattár             Kapcsolat            

Filmek, érdekességek, kultúra és a történelem honlapja.
Filmelemzések és történelmi jegyzetek, Harmat Árpád Péter tollából

Leon, a profi - Léon (1994)

Leon, a profi - Léon (1994)

 

Van valami sajátos, különleges és nehezen beazonosítható - mondhatni elvont - az 1994 -es Leon a profiban, ami teljesen egyedi kategóriává teszi az akciófilmek óriási túlkínálatában és vegyes minőségű sokaságában Luc Besson legjobb rendezését.

Először huszonegynéhány évesen láttam ezt a filmet, majd még vagy tucatszor későbbi életem során. Kedvencemmé vált és számtalan kísérletet tettem a megfejtésére. Ott próbáltam megfogni az élményt, hogy pontosan mi is az, ami egyedi ebben a filmben? És arra jutottam, hogy több dolog együttállása.

Ebben a moziban utánozhatatlanok a karakterek: a narkós, mocskos zsaru (Stansfield nyomozó - Gary Oldman), a kemény gyerekkort megélő kamaszlány (Mathilda - Natalie Portman), a maffiavezér (Tony - Danny Aiello) és mindenekelőtt maga Leon (Jean Reno) az "elvarázsolt" bérgyilkos. Az ő alakja uralja a filmet: egyszerre naiv, együgyű, gyermeki alkat, akinek pénzét saját főnöke "kezeli" és aki semmire sem vágyva tengődik lepukkant albérletekben, írástudatlanul, ócska ruhákban, szánalmasan, miközben végtelenül profi gyilkológép, képzett kommandós, villámgyors verekedő, félelmetes harcos és hihetetlenül találékony probléma-megoldó is.  Az ellentétek embere: vagyis zseniális és retardált, dörzsölt és naiv, kíméletlen és jószívű, vérprofi és nevetséges egyszerre. Szárnyai alá veszi a 12 évesen árvává lett Mathildát és mint vele azonos szellemi szinten lévő barát él mellette. Aztán egyszer csak fordul minden, és egy komplett rendőrosztagot vág haza szemvillanás alatt. Élete árán is megoltalmazza a szemtanúvá vált kislányt, hihetetlen jelenetek, menekülések és harcok közepette.

Ebben a filmben számtalan konfliktus és kérdés ad elgondolkodni valót, például: megítélhetünk embereket naiv együgyűségükért, miközben nem tudjuk mire képesek? Válhat e emberivé egy gyilkológép? Mennyire lehet jóérzésű, jóindulatú felnőtt egy olyan kamaszlányból, aki borzalmas gyermekkort tudhat magáénak? Miért engedi a társadalom, hogy létezzenek mocskos zsaruk? Milyen sorsok vesznek körül bennünket? És folytathatnánk a sort. Leon és Mathilda párosa - a kőkemény, nagydarab bérgyilkos és a törékeny, árván maradt kislány együttélése - egyszerre megható és elgondolkodtató. Akkora köztük a kontraszt, hogy lehetetlen nem szeretni őket. 

Komplex a korrupt, kábszeres zsaru alakja is, akit zseniálisan formál meg Gary Oldman. Ő a film másik különleges, megfejtendő alakja, mert egy típust formál meg: a munkáját csak kábítószerrel végezni tudó, kiégett és kegyetlen zsaru archetípusát, aki azonban valahogy mégis más, mint a többi hasonló alak. Van stílusa ugyanis és közben annyira érzéketlen, hogy az már szinte valószerűtlenné teszi. 

A Leon a profi durva film, kegyetlenségekkel teli, miközben felbukkan benne a szépség is. Leon és a kislány barátsága, egymás iránti feltétlen bizalma elvarázsolja a nézőt. Kettejük viszonyában a virág, melyet cserepestől mindenhová magukkal hurcolnak egy sajátos jelkép: annak szimbóluma, hogy még a legkiégettebb, legszomorúbb sorsú emberekben is megtalálható a gyengédség és szeretet magja. 

Mindenki a maximumot hozza: hatásos Natalie Portman alakítása és Danny Aiello is mintha a Keresztapából lépett volna ki. Hitelesek a kulcsfigurák, Luc Besson mesterien válogatta össze szereplőit. Ugyanakkor szögezzük le: a Leon a profit igazából Jean Reno teszi az elvont akciófilmek "királyává". A furcsa bérgyilkos karakterét, mintha neki találták volna ki. Jellegzetes, holdkóros ábrázata, borostás arca, állandóan félig leeresztett szemhája, hórihorgas és erős alkata tökéletes csodabogárrá teszik. De Reno alakítása főként azért szenzációs, mert kérdőjeleket ébreszt bennünk: meg akarjuk ismerni ennek az ellentmondásos figurának a múltját. Mitől lett egyszerre retardáltnak tűnő és vérprofi? Mi motiválja, miben hisz, kit szeret és kit gyűlöl? A filmben 46 éves Reno tökéletesen jeleníti meg előttünk az együgyű és titokzatos gyilkost. 

A Leon a profi szerethető, különleges alkotás, lenyűgöz, elborzaszt és elgondolkodtat egyszerre. Zseniális a rendezés, színvonalas a kivitelezés, jók az akciók és utánozhatatlanok az alakítások. A film vége pedig sokkoló. Nagyon erős 8,5 pontot kap tőlünk, kihagyhatatlannak tartjuk. 

Értékelés: 8,5 / 10